خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰

الأربعاء ٢٥ ربيع الثاني ١٤٤٣

Wednesday, December 1, 2021

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - اخلاق و معارف اسلامی زمان :   ۱۴۰۰/۸/۲ - ۱۰:۴۶ شناسه خبر : ۱۱۰۷۵۷۰
مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه
پیامبر اکرم (ص)الگوی واقعی در عطوفت و مهربانی/اهمیت وحدت شیعه و سنی در مقابله با دشمنان اسلام
حجت الاسلام کفیل بر اهمیت وحدت شیعه و سنی در مقابله با دشمنان اسلام تاکید کرد و گفت: ما باید از وحدت جلوتر برویم ، اشتراکات را ببینیم و بر اساس اشتراکات رشد کنیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، ابعاد شخصیت نبىّ اکرم را هیچ انسانی قادر نیست به نحو کامل بیان کند و تصویر نزدیک به واقعی از شخصیت آن بزرگوار ارایه نماید. آنچه ما از برگزیده‌ی پروردگار عالم و سرور پیامبرانِ سراسر تاریخ شناخته و دانسته‌ایم، سایه و شبحی از وجود معنوی و باطنی و حقیقی آن بزرگوار است؛ اما همین مقدار معرفت هم برای مسلمانان کافی است تا اولاً، حرکت آنها را به سمت کمال تضمین کند و قله‌ی انسانیت و اوج تکامل بشری را در مقابل چشم آنان قرار بدهد و ثانیاً، آنها را به وحدت اسلامی و تجمع حول آن محور تشویق کند. بنابراین، توصیه‌ی ما به همه‌ی مسلمانان عالم این است که روی ابعاد شخصیت پیامبر و زندگی و سیره و اخلاق آن حضرت و تعالیمی که از آن بزرگوار مأثور و منصوص است، کار زیادی بشود.لذا در این خصوص با حجت الاسلام و المسلمين «محمد صادق کفيل» مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

 

در مورد نقش ولادت حضرت محمد مصطفی (ص) در همبستگی میان جوامع اسلامی توضیح دهید؟

دغدغه همه ما رشد اسلام است. مبنای اسلام دو شعار یکدلی و یکرنگی مسلمین و مقابله با طاغوت است.شعار اصحاب پیامبر اکرم (ص) «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» بود (محمد [ص] پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير [و] با همديگر مهربانند) یا گفته  می فرماید: «فَمَن يَكفُر بِالطّاغوتِ وَيُؤمِن بِاللَّهِ فَقَدِ استَمسَكَ بِالعُروَةِ الوُثقىٰ لَا انفِصامَ لَها ۗ وَاللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ» (بنابر این، کسی که به طاغوت [بت و شیطان، و هر موجود طغیانگر] کافر شود و به خدا ایمان آورد، به دستگیره محکمی چنگ زده است، که گسستن برای آن نیست. و خداوند، شنوا و داناست) لذا مبنای دین همین دو شعار یکدلی و یکرنگی مسلمین و مقابله با طاغوت و استکبار است. در واقع اصل دین همین مسئله می باشد.

 

فردی که اهل بیتی است یا کسی که شعار ولایت یا شعار اهل بیتی نمی دهد با یک فردی که  واقعا امام و پیامبر(ص) را قبول دارد، طبق مبانی دین باید با هم باشند « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا»(و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراكنده نشوید ) خداوند متعال رسما با جدایی و تفرقه مخالف است، پس ما اگر مسلمانیم باید همه با هم باشیم نه جدا از هم و چه بسا بهترین شعاری که امام خمینی (ره) در طول انقلاب اسلامی مطرح کردند، همین شعار «وحدت» بود؛ این یک شعار نیست بلکه یک اندیشه و جریان فکری و یک برنامه استراتژیک است. وقتی امام خمینی در انقلاب در سخنان خود صحبت از وحدت می کند، این یک نکته بسیار مهمی است، پس ما اگر مومن، مسلمان و اهل بیتی هستیم باید این گونه باشیم.

 

نکته مهم تر اینکه ما اگر بخواهیم در مقابل استکبار بایستیم، خداوند متعال رسما در قرآن کریم فرموده است « وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا»(و خداوند هیچ گاه برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلّط باز نخواهد نمود).در واقع خداوند ما را از ظالمان، مستکبران، مشرکین و کفار نهی می کند، چرا یک جای قرآن نگفتند با مسلمانان بجنگید یا از هم جدا شوید در جای دیگر می فرماید:«وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ»(و به كسانى كه ستم كرده‏ اند متمايل مشويد كه آتش [دوزخ] به شما مى ‏رسد و در برابر خدا براى شما دوستانى نخواهد بود و سرانجام يارى نخواهيد شد) لذا ما اگر بخواهیم رشد و پیشرفت کنیم و در مقابل استکبار و طاغوت بایستیم باید با هم باشیم.

 

هفته وحدت چقدر در نزدیکی مسلمانان و وحدت و انسجام امت اسلامی موثر واقع شده است؟

وجوه مشترک شیعه و سنی بسیار زیاد است. گاهی در جریان مقابل یک وجه مشترک پیدا می کنند و دیگری را بر خود جذب می کنند ولی ما یک وجه اختلاف پیدا می کنیم، دیگری را از خود جدا می کنیم. این مساله در نظام زندگی کار اشتباهی است. ما باید اشتراکات را ببینیم و بر اساس اشتراکات رشد کنیم پس راه پیشرفت ما یکی شدن است. نکته دیگر اینکه قرآن کریم می فرماید: « إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ ۚ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ» (همانا فرعون در زمین (مصر) تکبر و گردنکشی آغاز کرد و میان اهل آن سرزمین تفرقه و اختلاف افکند، طایفه‌ای از آنها (بنی اسرائیل) را سخت ضعیف و ذلیل می‌کرد، پسرانشان را می‌کشت (که مبادا به ظهور موسی قدرت یابند) و زنانشان را زنده می‌گذاشت (که به خدمت پردازند). همانا فرعون مردی بسیار مفسد و بد اندیش بود). لذا رمز موفقیت فرعون از حیث ظاهری و دنیوی این بود که مردم را گروه گروه کرد، یعنی شگرد سیاسی فرعون این بود که بین مردم اختلاف بیندازد، وقتی اختلاف ایجاد می کرد، قدرت می یافت. در واقع اختلاف مقدمه قدرت کفر، استکبار و شرک است، آنچه  امروزه آمریکا، اسراییل و دشمنان را خوشحال می کند اختلاف در جامعه است.لذا اختلاف مذاهب در داخل کشورمان و اختلاف بین شیعه و سنی موجب شادی روح آمریکا، اسراییل و استکبار می شود. این مسئله را باید مد نظر داشته باشیم، ما اگر می خواهیم دشمنان اسلام خوشحال شوند، اگر می خواهیم به اسلام ضربه بزنند اگر می خواهیم در مقابل نام امیرالمومنین (ع)، ولایت، قرآن و نبی خاتم بایستند باید دم از اختلاف بزنیم، پس شگرد سیاسی دشمنان اختلاف افکنی است.

 

ما باید توجه داشته باشیم که بزرگان و دین فهمان ما سخن از اختلاف به میان نیاروند چه بسا جوانانی هستند که اسلام را نمی فهمند، نمی دانند اسلام چیست؟ اینها افرادی بودند که برای امیرالمومنین (ع) هم اعتراض می کردند، به امام حسن (ع) هم می گفتند «مذل المومنین» توهین می کردند، یا افرادی هستند که به تک تک اهل بیت ما جسارت کردند، مسلمانانی بودنند که به امامان می گفتند چرا در مقابل منصور دوانیقی کاری نمی کنی، چرا بیعت را پذیرفتی، چرا هجرت کردی؛ اینها نمی دانند که آنها امام هستند و به امام اعتراض می کنند.

 

بعضی ها متاسفانه دین را نمی فهمند، ما مراجع بزرگی مانند آیت الله بروجردی و آیت الله سیستانی داشتیم که سخن از اتحاد را مطرح کردند. در زمان آیت الله بروجردی انقلابی وجود نداشت که ایشان بخواهند در مورد وحدت صحبت کنند، پس بحث وحدت یک بحث سیاسی نیست، سیاسی به این معنا که شعار امروز ما باشد. ما نمی گوییم دو نفر یکی شوند، ما می گوییم «پیروان» همفکر و هم اندیشه شوند.

 

هفته وحدت چقدر در نزدیکی مسلمانان و وحدت و انسجام امت اسلامی موثر واقع شده است؟

نکته مهم دیگر اینکه ما باید از وحدت جلوتر برویم. گاهی می گوییم ما وحدت داریم، کاری به کار شما نداریم، لذا ما باید به سمت همدلی، همرنگی و یکی شدن گام برداریم. پذیرش امامت یعنی یکدل و یکرنگ شدن. ما در مورد امام زمان می گوییم: «أَیْنَ مُؤَلِّفُ شَمْلِ الصَّلاحِ وَالرِّضا» (كجاست آنكه پريشانى هاى خلق را اصلاح و دلها را خشنود ميسازد.) اثر وضعی ظهور این است، وقتی امام زمان (عج) ظهور می کند، جامعه یکدل و یکرنگ می شود، کینه ها و اختلافات شان از میان می رود. امام موفق می شود. رمز موفقیت حضرت حجت (عج) بعد از ظهور همدل و همرنگ شدن مردم و یاری امام عصر (عج) است، این خیلی مهم است. بعضی ها در مورد وحدت دچار اشتباه می شوند و وحدت را به معنای پیروی از خلفای راشدین تعبیر می کنند در حالی که این طور نیست، ما وقتی می گوییم «وحدت» یعنی پیروان مذاهب با هم اتحاد داشته باشند. بنا نیست برخی را بپذیریم، بناست اشتراکات هم را ببینیم و علیه هم حرکت نکنیم.

 

ضرورت الگوگیری از پیامبر اکرم (ص) در جوامع امروز چیست؟

پیامبر اکرم (ص) افراد را بیش از آنکه با دلیل و استدلال جذب کند با عطوفت و مهربانی جذب  می کردند. در آيات و روايات به ما سفارش شده که از ايشان الگو برداري کنيم. خداوند متعال اين سوال را در سوره اسراء پاسخ مي‌دهد و مي‌فرمايد: «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ»؛ اگر حضرت محمد (ص) اشرف مخلوقات شد تنها يک دليل وجود داشت و اين بود که او فقط و فقط بنده خدا بود؛ با توجه به همين مطلب نتيجه گيري مي‌شود وقتي در نماز به ما گفته مي‌شود قبل از اينکه از خداوند طلب هدايت کنيد «اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ»؛ بگوييد «ايّاکَ نَعْبُدُ وَ ايّاکَ نَسْتَعين» يعني ابتدا بايد بنده خدا شوي تا پس از آن مورد هدايت الهي قرار بگيري.

 

همين پيامبري که اهل گذشت و بخشش است، در روايتي مي‌فرمايد: «بعد از شرک به خداوند بزرگترين گناه اذيت همسر است» يا در روايتي ديگر مي‌فرمايند: «أکرِمُوا أولادَکُم و أحْسِنوا آدابَهُم يُغْفَرْ لَکُم»؛ به فرزندان خود احترام گذاريد و آنان را آداب نيکو بياموزيد تا آمرزيده شويد. همه ما دوست داريم امت خوبي براي پيامبر باشيم. اگر کسي با اين ديد به موضوعات نگاه کند و الگوي خود را حضرت محمد (ص) قرار دهد، با خود مي‌گويد يا رسول الله شما عبد خداوند هستي و من هم از شما اطاعت مي‌کنم؛ در نتيجه من هم بنده خداوند مي‌شوم.

 

 

 

پایان پیام/35

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

بررسی صلاحیت موسسات قرآنی به استانها واگذار می شود

معاون توسعه ارتباطات و مشارکت های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم از تسهیل روند صدور مجوز موسسات قرآنی توسط استان ها خبر داد.

اخبار برگزیده شبستان