خبرگزاری شبستان

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸

السبت ٢٩ جمادى الأولى ١٤٤١

Saturday, January 25, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - جوانان و اشتغال زمان :   ۱۳۹۸/۹/۱۶ - ۰۹:۱۳ شناسه خبر : ۸۶۲۲۰۰
شبستان گزارش می دهد:
جريان صداقت و عاطفه در مسير خشكيدن/صداقت لازمه داشتن یک جامعه خوب
هیچ چیزی به اندازه صداقت و درستكاری در جوامع مهم نیست، هر جامعه ای صداقت نداشته باشد، به هیچ چیزی باور ندارد و نبود باور موجب ویرانی بنیاد خانواده و جامعه می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، هیچ چیزی به اندازه صداقت و درستكاری در جوامع مهم نیست، هر جامعه ای صداقت نداشته باشد، به هیچ چیزی باور ندارد و نبود باور موجب ویرانی بنیاد خانواده و جامعه می شود، جامعه ای كه دروغ در آن رواج داشته باشد به سختی مدیریت می شود و امانتداری هم در راستای صداقت داشتن است و ضروری است كه دینداران با مردم خلاف وعده نكنند ولی متاسفانه در حال حاضر این ویژگی در جامعه ما بسیار کمرنگ شده است در این خصوص با برخی از کارشناسان گفتگویی انجام داده ایدم که در ادامه می خوانید.

حجت الاسلام «رضا واحدی» در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان در این خصوص می گوید: کمرنگ شدن ارزش های دینی و مذهبی در جامعه و جایگزین شدن زندگی تکنولوژی و استفاده غیر صحیح از آن موجب تضعیف روابط انسانی و اخلاقی تاکید شده در دین مبین اسلام و ائمه اطهار شده است، وقتی امروزه افراد جامعه بیشتر اوقات خود را در فضای مجازی سپری می کنند، این گونه احساس می شود که نیازهای ارتباطیشان اشباء شده و با توجه به محبت مجازی که در این فضا دریافت می کنند تصور می کنند دیگر نیازی به دید و بازدید( صله ارحام) از اقوام را نداشته باشند، ولی این اشتباه محض است، چون در زمان کارزار و بحران زدگی، متوجه می شوند که هیچ کدام از هزاران فالوری که داشته اند، کنارشان نیست و تنهای تنها مانده اند.

 

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: امروز ربات هایی ساخته شده است که کارهای افراد فرتوت و سالخورده را درمنزل انجام می دهند یا شرایط اجتماعی به گونه ای شده که خانواده ها با یک تماس تلفنی تمام نیازهای خود را توسط یک پیک برطرف می کنند، همین امر باعث می شود که خیال فرزندان آسوده شود و احساس کنند که  والدین نیازی به آنها ندارند همه اینها از جمله تبعات رشد تکنولوژی است که دامنگیر زندگی جامعه بشری شده است لذا باید بپذیریم که ما کوتاهی کردیم، ما امروز در ارایه و انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی نیازمند این هستیم که با گویش روز با جوانان صحبت کنیم در حالیکه از آن غفلت کرده ایم، چرا باید کتاب « چه کسی پنیر مرا دزدید» میلیون ها بار در کشور چاپ شود ولی کتاب های دینی مورد غفلت واقع شوند، چون نویستدگان غربی توانستند با زبان روز با جوانان حرف بزنند نه مانند ما که هنوز در صد سال پیش گیر کردیم.

 

وی تصریح کرد: مساله اینجاست که هر چقدر ما در تکنولوژی بیشتر رشد می کنیم، آموزه های اخلاقی ما بیشتر تضعیف می شود، ما امروز باور نمی کنیم که صله ارحام موجب افزایش عمر می شود، ما امروز نمی دانیم جایگاه والدین، فرزندان، خواهران و برادران در کجای زندگی ما قرار دارد، فقط با سرعت تمام به دنبال ساختن زندگی مدرن و مادی خودمان هستیم ، تاسف بارتر اینکه هر چقدر هم می دویم و تلاش می کنیم به آن نمی رسیم، این همه احادیث و توصیه های اخلاقی و دینی در مورد رعایت جوانمردی، ادب، مروت و اخلاق در دین مبین اسلام وجود دارد، غافل از اینکه کوچکترین توجهی به آنها در جامعه شود، چون به خانواده ها آموزش داده نمی شود، چرا باید هم والدین و هم فرزندان بیتشتر اوقات خود را در فضای مجازی سپری کنند.

 

همچنین «حسن موسوی چلک» در گفتگو با خبرنگار  اجتماعی خبرگزاری شبستان گفت: مهربانی، صداقت و مسئولیت پذیری ازجمله موئلفه های مهم اخلاق به شمار می رود، پیامبر اسلام فرمودند: من برای پرپایی مکارم اخلاق در جامعه مبعوث شدم و با توجه به اینکه صداقت زمینه ساز اعتماد در جامعه است، بنابراین جامعه ای که در آن صداقت نباشد، اعتمادی هم وجود نخواهد داشت با اندکی تامل متوجه می شویم که امروزه در افکار عمومی و روابط اجتماعی، صداقت کمرنگ تر از دروغ است لذا امروزه صداقت حلقه مفقوده اخلاق در جامعه است اگر فردی صادق باشد غیرعادی جلوه می کند، تجربه نشان داده چه در مسئولیت ملی و چه در رابطه دوستانه اگر صادقانه واقعیت ها را برای یکدیگر بیان کنیم  جامعه ای خواهیم داشت که دیگر برای جلب اعتماد مجبور به دروغ گفتن وامثالهم نخواهیم شد، چون دروغ باعث کاهش اعتماد و کاهش اعتماد موجب کم شدن مشارکت اجتماعی می شود.

 

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اظهار کرد:زمانی هم ممکن است، توجه به منافع جمعی بر منافع فردی غلبه کند، جامعه ای که در آن مهربانی بیشتر باشد، گذشت، نشاط وشادابی بیشتری هم دارد برعکس اگر در جامعه ای محبت کمتری وجود داشته باشد، جرم و پرونده های قضایی هم بیشتر می شود لذا محبت، مهمترین راه برای کاهش جرایم درجامعه است که بخشی با مهربانی کردن و بخش دیگر هم قدر یکدیگر دانستن تامین می شود چون با محبت کردن است که می توانیم خود را در دل دیگران جا دهیم، محبت کردن هیچ هزینه ای نمی خواهد و الزاما  به معنای سفره رنگین انداختن نیست،  

 

وی تصریح کرد:ما امروز بیش ازهر زمان دیگری نیازمند ترویج و نهادینه سازی این دو موئلفه اخلاقی مهم در جامعه هستیم ما باید صداقت را به عنوان یک موئلفه اخلاقی مهم قلمداد کنیم و هم در رفتار و هم در گفتارمان صادق باشیم که هر دوی اینها می تواند، افراد را برای داشتن صداقت در اعمال و رفتارشان تشویق و ترغیب کند لذا اگر بتوانیم محبت و مهربانی را در جامعه ترویج کنیم در واقع دلها  را به همدیگر وصل کردیم با وصل شدن دلها به یکدیگر بسیاری از  اتفاقات خوب در جامعه رخ داده وآ سیب هایی مانند خشونت، جرم، افسردگی ،اختلالات روانی، خودکشی، مواد مخدر و مصرف مشروبات الکلی کاهش می یابد

«مجید ابهری» هم به خبرنگار شبستان  گفت: کاهش عاطفه اجتماعی تابعی از سبک زندگی است، فراموشی که با کوچکترین رخداد برای یکی از شهروندان بلافاصله هموطنان دیگر به کمک او می شتافتند و در حد توانایی خود یاری می کردند، از دادن بنزین تا کمک به تعمیر ماشین، حمل اقلام سنگین و رفتارهایی از این دست در کوچه و خیابان یک منظره عادی بود، متاسفانه امروز با بروز یک حادثه عده ای گوشی به دست به عکسبرداری و فیلم برداری مشغول هستند و تلاش می کنند تا هر چه زودتر تولید خود را به شبکه های مجازی برسانند، حتی اگر ساعات ها در کنار بزرگراه در سرما و گرما منتظربمانیم، کمتر اتفاق می افتد که کسی به سراغ  افراد نیازمند برای یاری بیاید، چرا چنین اتفاقی رخ داده؟ آن همه عاطفه و وابستگی اجتماعی چگونه به این سردی و بی توجهی تبدیل شده است.

 

این آسیب شناس اجتماعی  اظهار کرد: تغییر سبک زندگی تحت تاثیر شبکه های ماهواری و فضای مجازی از یک طرف و مشکلات اقتصادی و گرفتاری های فکری ازسوی دیگر همچنین بی توجهی الگوهای رفتاری در جامعه به مبانی انسانی در کنارعلل گفته شده، باعث کمرنگ شدن عاطفه اجتماعی شده است و مهربانی و همدلی جای خود را به حرمان اجتماعی داد تا آنجا که دیگرهمسایه بعد از سال ها زندگی در یک محل همسایه دیگر را نمی شناسد و در مشکلات و گرفتاری های غیر مشارکت نمی کند.

 

وی بیان کرد: وجود بعضی از قوانین باعث ترس و عقب نشینی افرادعلاقمند به یاری و کمک رسانی شده است، مثلا اگر در یک تصادف فرد آسیب دیده را به بیمارستان برسانیم و او در حالت بیهوشی باشد، باید تا به هوش آمدن فرد مصدوم در همانجا بمانیم یا اگر خدایی نکرده فوت کند، اول مصیبت و گرفتاری است البته  قوانینی در اصلاح این وضعیت تصویب و ابلاغ شده است که هنوز به درستی به ضابطان قضایی نرسیده است، تصویب و گسترش قوانین سلب مسئولیت از امداد و کمک رسان ها می تواند افراد دو دل را تشویق به یاری آسیب دیگان کند.

 

ابهری افزود: در میان الگوهای رفتاری که اصلی ترین آنها بعد از والدین، دولتمردان و مسئولان هستند، می توانند در این زمینه ها نماد و سنبل همدلی و یاری باشند نه اینکه در محل حادثه یا آسیب حضور یافته و بعد از گرفتن چند عکس و فیلم برای جلوگیری از آلوده شدن کفش و لباسشان از خودرو پیاده نشوند و یا از دور نظاره گر باشند، وقتی مردم مسئولان را در میان خود ببینند نه تنها درد و غصه آنها کاهش می یابد بلکه انها نیز تشویق به یاری می شوند

 

همچنین حجت الاسلام «علی اکبری مرتضوی کیاسری» با بیان اینکه در دین مبین اسلام، اصل صداقت به عنوان یک امتیاز و نشان برای انسان مومن بسیار تاکید و توصیه شده است به خبرنگار شبستان می گوید: قرآن کریم می فرماید: ای کسانی که ایمان آوردید، تقوا پیشه کنید و با صداقت پیشگان باشید، همچنین پیامبر اکرم(ص) فرمودند: انسان مومن دارای پنج ویژگی است اینکه درخلوت پارسا و پاکدامن باشد، در ترس در صورتی که برایش ضرر داشته باشد ولی صداقت خود را حفظ کند، در مصیبت صبور باشد، در تنگدستی دستگیر نیازمندان و در هنگام خشم بردبار باشد، بازم هم فرمودند: طولانی بودن رکوع و سجود افراد مهم نیست بلکه باید صداقت و ادای امانت انسان ها، سنجیده شود چون گفتار و عمل انسان صالح،  یکی است.

 

مشاور رییس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل فاصله گفتن جامعه از مهربانی و صداقت شرایط سخت اجتماعی، فردی، اقتصادی و محیطی است که در واقع همه به دنبال این هستند که کلاه خودشونا باد نبره که این اصطلاح در روان شناسی به معنای خود پایی افراطی و خود اندیشی می باشد( پیشگیری قبل از درمان برای خود) یعنی با دیوار کشیدن دور خود تلاش می کند، مشکلات در زندگیش رسوخ نکند، افراد برای اینکه مبادا فردا برایشان مساله  ای پیش آید که دیگران کمکی به آنها نکند، دایم در حال ایجاد حاشیه امن برای خود است، در واقع  تنگناهای اجتماعی یکی از عواملی است که اعصاب انسان ها را تحت تاثیر قرار داده و باورها و اعتقادات افراد را کمرنگ می کند.

 

وی خاطر نشان کرد:یکی از عوامل کمرنگ شدن مهربانی در جامعه، محدویت های قانونی است، مثلا رساندن یک فرد تصادف کرده در خیابان برای رضای خداوند به بیمارستان با یک خودروی دیگر مسایل و مشکلات قانونی زیادی به دنبال دارد لذا با اصلاح قانون می توان بسیاری از این تنگناهای قانونی را برطرف کرد ولی در صورتی که این قوانین سلیقه ای باشد باید مورد توجه قرار گیرد.«فرهنگ به من چه» در جامعه در حال افزایش است.

 

 

پایان پیام/35

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

پلاسکو، آواری که می تواند تکرار شود

خلاء های قانونی، فرهنگ سازی و ایجاد مطالبه عمومی و شهروندی برای ایمن سازی ساختمان های ناایمن که هر لحظه ممکن است جان هزاران شهروند تهرانی را به مخاطره بیاندازد، موضوعی است که دستگاه های نظارتی، اجرایی و فرهنگی باید بیش از پیش به آن توجه داشته باشند.

اخبار برگزیده شبستان