خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸

الاثنين ٢٤ جمادى الأولى ١٤٤١

Monday, January 20, 2020

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اصفهان - زمان :   ۱۳۹۸/۹/۱۷ - ۰۸:۳۸ شناسه خبر : ۸۶۳۶۹۲
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان مطرح کرد
حکم اخلاقی بر حکم شرعی مقدم است
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی با اشاره به تعارض حکم اخلاقی و حکم شرعی در بسیاری موارد گفت: بر اساس قرآن کریم هم، حکم اخلاقی بر حکم شرعی تقدم دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله «سید ابوالحسن مهدوی» در درس اخلاق خود متذکر شد: در بسیاری مواقع، بین حکم شرعی(حکم فقهی) و حکم اخلاقی تعارض ایجاد می‌شود؛ زیرا حکم شرعی گرفتن حق شخصی را اجازه می‌دهد و حکم اخلاقی، گذشت از حق شخصی را ترجیح می‌دهد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: در این مواقع، معمولاً حکم اخلاقی بر حکم شرعی مقدم است؛ زیرا اثر حکم اخلاقی، نائل‌شدن به درجه و مقام در بهشت است؛ اما اثر گرفتن حق، همان فایده دنیوی است که فانی و زودگذر است.


عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بر این اساس، همین دین که از نظر شرعی به زن اجازه داده است در مقابل کارکردن در منزل همسرش، از او مزد بگیرد، از نظر اخلاقی چنین اجازه‌ای نمی‌دهد؛ زیرا اگر بحث دریافت اُجرت مطرح شود، علاقه و محبت بین زن و شوهر کم می‌شود و این بی‌علاقگی به مرور زمان، مشکلات بسیاری برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

 

وی با بیان اینکه قرآن کریم نیز به موقعیت‌هایی که عفوِ حقوق از نظر اخلاقی پسندیده است، به صراحت توصیه کرده است: «وَ أَن تَعفُوا أقرَبُ لِلتّقوی»؛ اگر عفو کنید و بگذرید، به تقوا نزدیک‌تر است خاطرنشان کرد: اگر برای کسی بحث احقاقِ حق پیش آمد، باید ابتدا وظیفه‌ خود را تشخیص دهد و ببیند که آیا شایسته است این حق را زنده کند یا نه؛ مثل جایی که کار زن و شوهر به طلاق کشیده شده است.


آیت الله مهدوی اظهار داشت: بعد از مرحله‌ تشخیص وظیفه است که جایگاه صبر پیش می‌آید؛ یعنی شخص باید در همان وظیفه‌ای که تشخیص داده است، صبورانه پیش برود.


وی اضافه کرد: با این تفاسیر، اگر بنا شد حق خود را زنده کند، باید تمام مشکلات و سختی‌های این راه را تحمل کند؛ مثل تشکیل جلسه، تنظیم شکایت، مراجعه به محاکم قضایی و اما اگر بنا شد حق خود را ببخشد، باز هم باید صبورانه، با سختیِ انصراف نفس از فایده‌ای دنیایی، دست‌وپنجه نرم کند.


امام جمعه موقت اصفهان گفت: توجه داشته باشید که پسندیده‌بودن صفت صبر، هیچ ترجیحی برای گذشتن از حق یا گرفتن حق ایجاد نمی‌کند و شخص نمی‌تواند صبر را ملاک انتخاب خود قرار دهد و مثلاً بگوید: «چون می‌خواهم صبر کنم از حق خود می‌گذرم»؛ بلکه گام اول، تشخیص وظیفه و گام دوم صبوری در انجام آن است.

پایان پیام/126

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان:

جمهوری اسلامی احترام زیادی برای پیروان ادیان الهی قائل است

حجت الاسلام انصاری در دیدار با اسقف اعظم ارامنه اصفهان و جنوب ایران گفت: نظام جمهوری اسلامی احترام زیادی برای پیروان ادیان الهی قائل است.

اخبار برگزیده شبستان